روانشناس طباطبایی تبریز

روانشناس طباطبایی تبریز

تبلیغات در شیراز

روانشناس طباطبایی تبریز

سلام به همراهان خوب و همیشگی سیتی بین. در این پست داریم به شما بهترین روانشناس طباطبایی تبریز را معرفی کنیم و نکاتی در اینباره به شما معرفی کنیم تا ب شما برای انتخاب بهتر کمک کنیم.

 

گفت و گو با دکتر یوسفی طباطبایی روان شناس بالینی قسمت دوم

متخصص اعصاب و روان

دکتر محمد یوسفی طباطبایی

• درمان اختلالات روان پزشکى

• درمان افسردگی، اضطراب، وسواس

تلفن:

041‑35555863

تبریز – خیابان 17 شهریور جدید – روبروی بستنی وحید – ساختمان بهار – طبقه 2 – واحد 1 – مرکز مشاوره شهریار

روانشناس طباطبایی تبریز

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم

گاهی متوجه می‌شویم که برای بازگشت به زندگی طبیعی‌مان به کمک نیاز داریم و گاهی هم ممکن است متوجه این امر نشویم. در ادامه، ۱۰ نشانه ذکر شده که به شما می‌گوید زمان مراجعه به روانشناس فرا رسیده است.

۱. افت عملکرد شغلی یا تحصیلی

۱. افت عملکرد شغلی یا تحصیلی

روانشناس طباطبایی تبریز

افت عملکرد در محل کار یا افت تحصیلی یکی از نشانه‌های رایج افرادی است که با مشکلات عاطفی و روانی دست‌به‌گریبان‌اند. مشکلات مربوط به سلامت روان ممکن است توجه، تمرکز، حافظه و انرژی را مختل کند و موجب بی‌علاقگی و دلسردی در محل کار یا مدرسه بشود. نتیجه این امر کاهش علاقه به کار یا تحصیل و افت عملکرد و بروز اشتباهات است.

در صورتی‌ که شغل فرد با سلامت خود یا دیگران در ارتباط باشد، بروز مشکلات روان ممکن است خطرات جدی برای او و سایرین ایجاد بکند. از جمله این شغل‌ها می‌توان به پزشک، پرستار بچه یا اپراتور دستگاه‌های صنعتی اشاره کرد که غفلت در آنها خسارات جبران‌ناپذیری به جای می‌گذارد.

در این موارد، درمانگر در یافتن‌ راه‌هایی برای کنترل استرس و حل مشکلات روانی به فرد کمک می‌کند.
روانشناس طباطبایی تبریز

۲. دشواری در تنظیم‌ احساسات

تقریبا همه ما در مقاطعی از زندگی‌مان احساس ناراحتی، اضطراب و خشم را تجربه کرده‌ایم؛ اما توجه به تعداد دفعات بروز این احساسات و شدت آنها ضروری است. معمولا خشم یکی از نشانه‌های بروز افسردگی است. توجه به این ویژگی در مردان پیچیده‌تر از زنان است. در بسیاری از موارد، مردان افسرده یا اطرافیانشان از بروز این علامت غافل می‌شوند؛ زیرا زودرنجی و عصبانیت ناگهانی به‌عنوان یکی از ویژگی‌های معمول مردانه تلقی می‌شود.

خشم کنترل‌نشده علاوه‌ بر افسردگی ممکن است موجب بروز احساسات منفی نسبت به خودمان و جهان، و احساس یأس و ناامیدی در زندگی شود. این عوامل بر توانایی ما برای مقابله با استرس تأثیر منفی می‌گذارد. احساس ناراحتی و بی‌علاقگی درازمدت نسبت به چیزهای مختلف ممکن است یکی از نشانه‌های افسردگی بالینی باشد. افسردگی بالینی با حالت روحی افسردگی که گهگاهی در افراد بروز می‌کند متفاوت است.

بیشتر بدان  روانشناس در قوچان
روانشناس طباطبایی تبریز

در کودکان، به‌جای افزایش ناراحتی، بیشتر شاهد افزایش حساسیت، خشم و دشمنی در آنها هستیم. روان‌درمانی به شما و کودکتان در کنترل احساسات کمک می‌کند. روان‌درمانی فضایی صادقانه، عمل‌گرا و دلگرم‌کننده را به وجود می‌‌آورد تا فرد در آن احساسات ناخوشایند خود و ریشه‌های آن را شناسایی و آنها را مدیریت کند. به‌لطف ایجاد این فضای اعتمادبخش، فرد می‌تواند مشکلات عمیق‌تری مانند ضربه‌های روانی و رفتارهای پرخطر (مانند مصرف مواد مخدر و تمایل به خودکشی) را شناسایی و به‌کمک متخصص درمان کند.

۳. بروز تغییراتی در خواب و اشتها

۳. بروز تغییراتی در خواب و اشتها

 

مشکلات روان ممکن است تأثیر عمیقی بر خواب و اشتهای فرد داشته باشد. فردی که در حالت اضطراب شدید یا شیدایی قرار دارد معمولا دچار بی‌خوابی می‌شود؛ در حالی‌ که مبتلایان به افسردگی شدید تمایل بالایی به خوابیدن طولانی دارند. به همین شکل، فردی که غرق در استرس است می‌کوشد با پرخوری، با احساسات منفی خود روبه‌رو شود و در سوی مقابل٬ فرد افسرده به‌ندرت غذا می‌خورد.

اگر متوجه تغییرات شدید و درازمدت در خواب یا اشتها شده‌اید، وقت آن است برای مبارزه با آن اقدام کنید و وضعتان را به‌طور جدی ارزیابی کنید.

۴. بروز مشکل در ایجاد روابط جدید و حفظ رابطه‌ها

مشکلات روان ممکن است با روش‌های مختلفی بر روابط‌مان تأثیر بگذارد. این مشکلات ممک است موجب دوری از نزدیکان، احساس عدم‌امنیت در رابطه‌‌مان با دیگران، یا تکیه‌کردن بیش‌ازحد به دیگران برای جلب حمایت عاطفی بشود. ممکن است افرادی که با مشکلات روانی و عاطفی درگیرند در تنظیم روابط در محل کار یا مدرسه، انجام فعالیت‌های گروهی، ارتباط با مقام ارشد، همکاران یا زیردستان دچار مشکل بشوند.

همه اینها ممکن است بر روابط قدیمی و جدید فرد تأثیر بگذارند؛ بنابراین، اگر شما اغلب خود را در مجادله با دیگران می‌بینید یا مشکلاتی برای برقراری ارتباط با دیگران دارید، روان‌درمانی می‌تواند به کمکتان بیاید. متخصصی کارآزموده به شما در آموزش مهارت‌های اجتماعی مانند جسارت کلام محترمانه (گفتن حرف‌ها بدون رودربایستی)، استفاده از ادبیات «من» به‌جای ادبیات «ما»، و «نبرد منصفانه» کمک می‌کند.

بیشتر بدان  بهترین روانشناس در نوشهر

۵. تجربه ضربه روانی (ترومای روانی)

۵. تجربه ضربه روانی (ترومای روانی)

افرادی با سابقه سوءاستفاده جسمی، جنسی یا سایر ضربه‌های روانی (که مشکلات خود را به‌طور کامل حل نکرده‌اند) می‌توانند با صحبت با روانشناس وضعیتشان را بهبود ببخشند. روان‌درمانی به فرد کمک می‌کند در فضایی مطمئن و به‌دور از قضاوت‌ها، تجربه‌های دردناکش را با روانشناس در میان بگذارد. همچنین، در این حالت، فرد نیاز ندارد احساساتش را از درمانگر پنهان کند.

روانشناس به فرد کمک می‌کند به مشکلاتش از دید تازه‌ای بنگرد و به‌کمک تکنیک‌های مختلف با مشکلات روبه‌رو شود.

۶. بی‌اعتنایی به فعالیت‌هایی که در گذشته لذت‌بخش بوده‌اند.

اغلب، درگیرشدن با مشکلات روانی و عاطفی باعث می‌شود فرد با زندگی احساس دورافتادگی و غریبگی پیدا بکند. در نتیجه، فرد علاقه‌اش را به فعالیت‌هایی که در گذشته برایش لذت‌بخش بوده (مانند سرگرمی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی مختلف) از دست می‌دهد. از جمله علل بروز این بی‌علاقگیِ درازمدت و تخلیه درونی می‌توان به افسردگی، سوگواری و سوءاستفاده‌ها در دوران کودکی اشاره کرد. افزایش انزواطلبی، ناامیدی نسبت به آینده، و بی‌میلی به زنده‌بودن از سایر علائم احتمالی افسردگی و سایر اختلالات روانی است.

خوشبختانه درمانگر می‌تواند به افرادی که از افسردگی و ناتوانی در تنظیم عواطف رنج می‌برند کمک کند. درمانگر به فرد کمک می‌کند بفهمد چه‌چیزی او را از ارتباط با دیگران عقب می‌کشد، او را از شر افکار و رفتارهای منفی راحت کرده و باعث شود فرد دوباره از چیزهایی که در گذشته لذت‌بخش بوده‌اند لذت ببرد.

۷. سوگواری بی‌پایان

زمانی که از همسرتان جدا می‌شوید یا عزیزی را از دست می‌دهید، خروج از احساس غم و سوگواری‌تان ممکن است پروسه‌ای دردناک و زمان‌بر باشد. این وضعیت زمانی تشدید می‌شود که فرد کسی را برای به‌اشتراک‌گذاری احساساتش نداشته باشد. همچنین، بروز دو یا چند اتفاق تلخ در بازه‌های زمانی کوتاه، دشواری خروج از سوگواری و مقابله با غم و اندوه را دوچندان می‌کند.

درمان، از طریق صحبت با روانشناس، به این افراد کمک می‌کند در محیطی امن و دلسوزانه با غم و اندوه و احساسات منفی ناشی از آن مواجه بشوند.
 

۸. سردرگمی، وقتی می‌خواهید حالتان را بهتر کنید.

روان‌درمانی کمکتان می‌کند در روابط‌تان با دیگران برای خودتان و دیگران فرد بهتری باشید. روان‌درمانی کمک می‌کند بهتر شرایط پیچیده روابط بین‌فردی‌ را درک و حل کنید. یک درمانگر کارآزموده کمکتان می‌کند متوجه مسئولیت خودتان در بهبود شرایط پیچیده بشوید و با اقدامات مناسب، دستاورد بهتری داشته باشید.

بیشتر بدان  مطب روانشناس در زاهدان

علاوه‌ بر این، می‌توانید از دید دیگران به مسئله بنگرید و از تأثیرتان بر دیگران آگاه شوید. با دانستن تأثیرتان بر دیگران و اینکه رفتارتان چه احساسی در آنها ایجاد می‌کند، تعاملات سازنده‌تری با سایرین خواهید داشت. درمانگر، با شناسایی الگوها و نشان‌دادن الگوهای منفی در فرد، به او در شروع الگوهای مثبت کمک می‌کند.

۹. بروز مشکلات جسمی

ما معمولا از ارتباط تنگاتنگ بین سلامت روانی و سلامت جسمی غافلیم. مشکلات روان مانند اضطراب، استرس و افسردگی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت جسمی تأثیر می‌گذارند. ارتباط مستقیم آنها به این علت است که مشکلات روان بر عملکرد دستگاه عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد، که این امر خود بر عملکرد سایر دستگاه‌های بدن تأثیرگذار است. تأثیر غیرمستقیم آن از طریق افزایش بروز سردردها، خستگی، درد عضلات و واکنش‌های دستگاه قلبی ـ عروقی، تضعیف دستگاه ایمنی، التهابات مزمن و… است.

بنابراین، اگر برای درازمدت از این مشکلات رنج می‌برید، درمان درمانگر برایتان مفید خواهد بود.

۱۰. روی‌آوردن به روابط بی‌معنی و مواد اعتیادآور برای خروج از شرایط

زمانی که تحت فشار عاطفی و روانی هستید، ممکن است برای مقابله با وضعیت‌تان و برای جایزه‌دادن به خودتان، بی‌حسی، حواس‌پرتی یا… به استفاده از مواد اعتیادآور یا رابطه‌های کوتاه‌مدت و بی‌معنی روی بیاورید. شاید مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی در کوتاه‌مدت احساسات ناخوشایندی مانند ناامیدی، اضطراب، حساسیت و افکار منفی را کاهش بدهند؛ اما در درازمدت موجب بروز مشکلات بزرگ‌تر، وابستگی و سوء‌مصرف می‌شوند. مصرف این مواد ممکن است موجب بروز اختلال در فرایندهای درمانی شوند. به همین دلیل، بهتر است اگر خودتان یا عزیزانتان از اعتیاد رنج می‌برید، فورا به‌دنبال درمانگر مناسب بگردید.

حمایت خانواده و دوستان در حل مشکل فرد بسیار مفید است؛ اما این افراد مراکز توان‌بخشی شخصی‌ نیستند و فرد باید برای درمان حرفه‌ای اقدام بکند. همچنین، باید به خاطر داشت مجبورکردن دیگران به درمان اغلب تأثیر مثبتی ندارد. بهتر است به‌جای اجبار، عزیزانتان را برای درمان تشویق و ترغیب کنید. هرگز به‌جای حرف‌زدن با این افراد، به آنها احساس گناه یا شرم‌ را منتقل نکنید. شاید تعیین وقت روانشناس و رفتن همراه با عزیزتان اقدام‌ مؤثر و مفیدی باشد.

 

تبلیغات در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

روانشناس مجید صادقی x بخوانید...